De politie onderzoekt het Albertpark met drugshonden nadat 3 honden er in kritieke toestand zijn beland na een wandeling. 1 hond overleed. Dierenarts Muriel Vanden Borre uit Sint-Jans-Molenbeek vermoedt dat rondslingerende drugs aan de oorzaak ligt en waarschuwt hondenbaasjes. "Let goed op als je gaat wandelen in de buurt."
Politie onderzoekt park na meldingen van vergiftiging bij 3 honden in Albertpark: "Mogelijk drugs gegeten"
Vanden Borre kreeg al 3 viervoeters over de vloer in kritieke toestand. De dierenarts doet haar oproep in een bezorgd bericht op Facebook. "Verschillende honden die na een wandeling in het Albertpark bij mij op consultatie kwamen, vertoonden ernstige en ongewone symptomen. Wij willen dan ook alle hondenbezitters die dit park en de omgeving bezoeken, oproepen om extra waakzaam te zijn."
Verder legt de dierenarts uit voor welke symptomen Brusselse hondenbaasjes attent moeten zijn, zoals "plotse grote vermoeidheid of neerslachtigheid en weigeren om verder te wandelen of op de buik gaan liggen tijdens het wandelen". Verder zijn ook "verlies van eetlust of weigeren om te drinken, braken of misselijkheid, diarree, een snelle of moeilijke ademhaling en een grote algemene zwakte" alarmsignalen waar baasjes best op letten.
Doodzieke teckel
Het 1e verdachte geval zag Vanden Borre vorige week donderdagavond, zo vertelt ze aan BRUZZ. "Een vrouw kwam langs met haar doodzieke teckel. Hij at en dronk niet meer, en wou niet meer wandelen. De symptomen kwamen erg snel op. Gelukkig heb ik een echografie laten nemen, waaruit bleek dat het dier met ernstige hartproblemen te maken had."
"Als bij wonder heb ik het dier een tegengif toegediend tegen de drug xylazine, in de Verenigde Staten bekend als de ‘zombiedrug’ tranq", vertelt ze aan BRUZZ. "Toch had de teckel 4 tot 5 doses nodig om er weer bovenop te komen. Had ik geen scan laten nemen, dan was ze er nu niet meer geweest. Ook vandaag nog, bijna een week later, heeft ze last van hartproblemen en eet ze nog niet normaal."
Overlijden
Daarnaast kreeg Vanden Borre ook een husky over de vloer met gelijkaardige symptomen. "En 1 van mijn patiënten is jammer genoeg overleden voor haar baasje tot bij ons is geraakt", deelt ze mee. "Het gaat om Cassis, een yorkshireterriër. De eigenares merkte op dat die last had van zware diarree. Cassis is daarna pijlsnel achteruitgegaan, en kon jammer genoeg niet meer worden gered. Cassis was met 14 jaar dan ook een stuk ouder dan de andere zieke dieren."
"De exacte oorzaak van de voorvallen is nog niet bevestigd", zo benadrukt de dierenarts. "Maar ik heb een sterk vermoeden dat er een link is met de accidentele inname van toxische stoffen uit de omgeving. Mogelijk gaat het om drugs."
Volgens Vanden Borre bewijst de goede werking van het tegengif dat de honden vermoedelijk een mengsel van xylazine en opiaten hebben ingenomen. En xylazine kan bij honden ernstige hart- en ademhalingsproblemen veroorzaken, zo waarschuwt ze.
De gemeente heeft het probleem opgevangen en grijpt in. Dat zegt Josiane Dostie (PTB), schepen voor Dierenwelzijn in Molenbeek. "Wat er gebeurd is, is dramatisch. Zeker voor de persoon die zijn hond heeft verloren. Zoiets zou nooit mogen gebeuren." De politie gaat het park daarom onderzoeken met drugshonden. Leefmilieu Brussel houdt ook een oogje in het zeil.
Dit artikel is gemaakt door de redactie van BRUZZ. Meer artikels over Brussel vind je op www.bruzz.be.
Regionaal nieuws uit Brussel en Vlaams-Brabant

